۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

ابزار فرهنگی مورد استفاده غرب که با عناوین متفاوتی؛ از جمله ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ...، از آن یاد شده برای فروپاشیدن نظام سیاسی جمهوری اسلامی طراحی شده است. برای مثال در این جا به عبارت «ناتوی فرهنگی» اشاره می کنیم. استفاده از عبارت »ناتوی فرهنگی«، بیانگر گسترد گی حجم معارضه علیه ایران محسوب می شود. زمانی آمریکایی ها برای مقابله با تأثیر و نفوذ کمونیسم به اروپای شرقی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو را ایجاد کردند که عمده فعالیت آن مبتنی بر نظامی گری بود. حال برای جلوگیری از نفوذ ایران در عرصه داخلی، منطقه ای و بین المللی از ناتوی فرهنگی بهره می برند. ناگفته پیداست که استفاده از تمام ابزارهای رسانه ای، تبلیغاتی و اطلاعاتی در ناتوی فرهنگی صورت می گیرد و در این حمله و شبیخون، هدف، از بین بردن فرهنگ برای جدایی آن، از سیاست است. همان طور که در شبیخون فرد یا کشور مورد تهاجم هیچ اطلاعی از طرف حمله، ابزارها، اراده و توان آن، ندارد در شبیخون فرهنگی نیز کشور هدف هیچ اطلاعی از ابزارها و توان کشور حمله کننده ندارد.
از اوان شکل گیری جمهوری اسلامی ایران و بعد از تسخیر سفارت آمریکا در ایران هجمه ای از جنگ نظامی (البته نیابتی)، اطلاعاتی، اقتصادی و نرم توسط این کشور علیه ایران، شکل گرفت. ابزارهای این چهارگانه فوق متفاوت از هم بوده اند، ولی اهداف چهارگانه نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و نرم مشترک بوده؛ براندازی و تغییر رژیم (regime change).

مانند بسیاری از اصطلاحات علوم انسانی جنگ نرم نیز تعریف واحدی ندارد، با این حال آنچه در مورد آن وفاق وجود دارد این است که: «مفهوم جنگ نرم (soft war) در مقابل جنگ سخت (hard war) است»، در یک تعریف شفاف تر و کامل تر بایستی گفت که جنگ نرم یک اقدام پنهان متشکل از عملیاتهای سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی توسط کشوری است برای تأثیر و تغییرات دلخواه و مطلوب در کشور هدف.

ناتوی فرهنگی در ایران؛ این پدیده در ایران با شاخص هایی مانند ایجاد نابسامانی اقتصادی، شکل دادن به نارضایتی در جامعه، تأسیس سازمانهای غیردولتی در حجم گسترده، جنگ رسانه ای، عملیات روانی برای ناکارآمد جلوه دادن دستگاه دولت، تضعیف حاکمیت ایران از طرق جامعه شناختی و نافرمانی مدنی و نهایتا ناتوی فرهنگی متبلور شده است. مهمترین جلوه و ابزار این پدیده در ایران همان قسمت آخر یعنی «ناتوی فرهنگی» است. ورود این اصطلاح به ایران از اوایل دهه 1370 و با روشنگری های رهبر انقلاب صورت گرفت. سخنرانی سال 1371 ایشان در مورد «تهاجم فرهنگی»، هشداری به نظام اجتماعی و سیاسی برای مراقبت روانی از چارچوب های هویتی بود. در ناتوی فرهنگی فرهنگ هم به عنوان ابزار محسوب می شود و هم هدف اولیه تأثیرگذاری در نظر گرفته میشود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۸:۱۵
نادر حقانی شمامی


امروزه شبکه های خبری از جمله راه کار های صهیونیست ها برای خبر پراکنی و جعل و تحریف اخبار جهان به نفع خود می باشد ، این قبیل رسانه ها در فضای اینترنتی به فریب کاربران با روش های مختلف مشغول هستند به طوری که اخیرا دیپلمات‌ها و کارشناسان رسانه ای رژیم صهیونیستی در طرحی فوریتی به بررسی این پدیده ی جدید یعنی رسانه‌های اجتماعی و دیجیتالی پرداخته اند
رسانه ی دیجیتال به مثابه ی سلاحی استراتژیک

دنیایی که امروزه در آن به سر می بریم ، دنیای ارتباطات واطلاعات است و رشد فزاینده ی ارتباطات ، فن آوری های اطلاعاتی ، گسترش رسانه های اینترنتی و مجازی و ... ، باعث تغییر ماهیت تهاجم کشورهای استکباری به کشورهای هدف ، از حالت جنگ نظامی و سخت (Hard war ) به جنگ نرم(soft war ) شده است.

وسایل مهم ارتباطی درقرن حاضر انواع متنوعی دارند که دو مورد آنها از همه مهمتر اند: "ماهواره ها" یکی از این وسایل هستند که همچنان در حال رشد و گسترش اند ، ماهواره ها نسبت به وسایل ارتباطی و روش های سنتی ارتباط ، دارای مزیت های بسیاری هستند ؛ از جمله آن می توان به وسعت پوشش ، انعطاف پذیری و ظرفیت بالای حمل پیام اشاره کرد. این وسیله نوین می تواند حجم بالایی از پیام ها و علائم الکترونیکی را به تمام نقاط جهان منتقل کند ؛ در عین حال ، از این وسیله ارتباطی برای پخش برنامه های تلویزیونی ، پیش بینی وضعیت آب و هوا، حفاظت از محیط امور نظامی و جاسوسی استفاده می شود .

آنچه در مورد ماهواره ها دارای اهمیت است ، قدرت نفوذشان در کشورها ، از طریق پخش برنامه های تلویزیونی است که مخاطبان با هزینه ای اندک می توانند از طریق تهیه دریافت کننده، به تعداد زیادی کانال دست یابند.

اما دیگر وسیله ی پر قدرت ارتباطی "رسانه های دیجیتال" هستند رسانه‌های دیجیتال ، فضایی تعاملی ، سریع ، دارای بازخورد فوری و در برخی موارد بی ‌واسطه را برای مخاطبان فراهم می‌سازند و امکانات و تجهیزاتی را پیش روی مخاطبان قرار می دهند که بسیار متنوع و دارای انعطاف است و یک کاربر مسلط به این رسانه‌ ها می ‌تواند آرای متنوع و امکانات و ظرفیت‌های رسانه‌ یی مختلفی را در اختیار داشته باشد.

بنابراین رسانه‌ های دیجیتال ، هم ابزار محسوب شده و هم در ماهیت فرهنگی تاثیرگذارند ؛ به عبارت دیگر، از جنبه ابزاری چون قادر به برقراری صورت‌های مختلف ارتباطی ‌اند ، امکان نشر پیام‌های فرهنگی بیشتر فراهم می شود.

در این میان سال ها است که صهیونیست ها سردمدار این قبیل حملات بوده اند اما در دهه های اخیر این روند رو به افزایش گذاشته و سرعتی بیش از پیش به فعالیت های آن ها بخشیده به طوری می توان تهاجم صهیونیست ها به وسیله این دو نوع رسانه را به سه دسته ی عمده تقسیم نمود :

اول) رشد قارچی شبکه های خانوادگی به زبان های فارسی :

رشد قارچی شبکه های خانوادگی به زبان های فارسی ، حدود سه سال است که با هدف تخریب بنیان خانواده و با به نمایش گذاشتن فیلم های خانوادگی کار خود را به طور رسمی آغاز کرده و در ورای این فیلم ها و سریال ها راه و روش های خیانت ، لذات غیر اخلاقی و بی بند و باری را به مخاطبین می آموزد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۳ ، ۱۶:۴۹
نادر حقانی شمامی

جهان، با ورود به عصر رسانه‏ها و شکل‏گیرى جامعه اطلاعاتى، دوران جدیدى را آغاز کرده است . درنظام نوین جهانى‏ ما در عصر ی زندگی می کنیم؛ که در آن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند.آنچه که رسانه ها به عنوان اطلاعات به ما انتقال می دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ماتعیین کننده است.

به عبارتی در دوران معاصر نسل کنونی جامعه از ابتدای حیاتش با رسانه‌ها بزرگ می‌شود و در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی امروز، این نسل، بخش عظیم فرهنگ، ارزش‌ها و هنجارهای جامعه خود و دیگر جوامع را از رسانه‌ها دریافت می‌کند.برخی از نظریه پردازان ارتباطی بر این باورند که رسانه‌ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری ما را تعیین می‌کنند و اگر چگونه فکر کردن را به ما یاد ندهند، اینکه به چه چیزی فکر کنیم را به ما می‌آموزند.

اما، اینها دلیل نمی شود که ما برده و اسیر این رسانه های گروهی شویم.خواست خداوند این است که ما انسانها آزاده و خوشبخت باشیم . ما باید این نعمت الهی را حفظ کنیم و برای حفظ این نعمت باید خود و زندگی خود را از زیر نفوذ و تاثیرات منفی و سوء این رسانه ها خارج سازیم.ما نباید اجازه دهیم که آنها با شستشوی ذهنی ، کنترل زندگی مارا بدست گیرند و شخصیت ما را بر اساس استانداردهای مورد نظر خود پرورش دهند؛ شخصیت ما باید مستقل باشد نه این که مانند یک رباط از قبل برنامه ریزی شده باشد.

خداوند در آیه‌ی 217 سوره‌ی مبارکه‌ی بقره می‌فرماید: "و لایزالون یُقاتلونکم حتی یُرَّدوکُم عَنْ دینِکُم إن استطاعُوا". معنای آیه این است که دشمنان شما همواره با شما در جنگ هستند. واژه لایزالون، دلالت بر استمرار دارد و گویای این است که دشمنان همیشه با شما در جنگند منتهی بسته به شرایط مکانی و زمانی نوع این جنگ ممکن است متفاوت باشد. گاهی جنگ، جنگ نظامی است. گاهی اقتصادی است و گاهی نیز فرهنگی.

جنگ نرم در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه ای است که "جامعه هدف" یا گروه هدف را نشانه می گیرد،در جنگ نرم «رسانه ها» ابزار بسیار قوی و کارآمدی محسوب می شوند که با اذعان تاسف باید گفت:در جنگ نرم رسانه ها اغلب در اختیار مراکز ثروت و قدرت هستند و هر آنچه که اربابان خود دیکته می کنند همان را منعکس می نمایند. بسیاری ازتحلیلگران حوزه سیاسی و رسانه معتقدند که با توجه به گستردگی دنیای ارتباطات، امروزه با جنگ رسانه ای نیز روبرو هستیم به شکلی که گفته می شود، هر رسانه ای که قوی تر است می تواند در جهت دهی به افکار عمومی مردم مؤثر عمل کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۳ ، ۱۵:۴۰
نادر حقانی شمامی

نمایشگاه قرآن  شبستان بخش بین الملل  قرآن وفرهنگ ملل مسلمان

伊德里斯阿一


وارد شبستان که می شوی  بین همه سفیران کشورها، نگاه نافذش تورا جذب خود می کند بازبان شیوایش همه را دعوت   می کند به هم صحبتی باخود،نامش ادریس ایچی 伊德里斯阿一واهل کشور چین است قرآن جلوی میزش را که مشخص است چاپ کشورچین است  به سمت من می گیرد آن را می بوسم وباز می کنم در ابتداوکنار هرصفحه ، عربی ودر کنارش تلفظ زبان چینی نقش بسته وقسمت بعدی تفسیومعنای قرآن که باخط ریز چینی منقش شده است با مهربانی برایم توضیح می دهد که کدام سوره از قرآن است لب تاب را به سمتم می چرخاند وبادست به عکسی که به گفته خودش  معبدی درشانگهای است  اشاره می کند در عکس عده ای از مسلمانان در معبدی به ترتیب نشسته وقران می خوانند خوبکه دقت کنی  ادریس در وسط عکسهای بعدی نشسته ودر حال تلاوت قران است وقت رفتن است دلم نمی آید از ادریس جداشوم احساس می کنم سالهاست می شناسمش قبل از خداحافظی عکسی به یادگار در کنارش می اندازم واز اوخداحافظی می کنم دستم را به گرمی می فشارد ودست وپاشکسته می گوید نوکرشما هستیم کمی مکث ونگاهش می کنم  باخود می اندیشم که پیامبر واسلام وکتاب گرانقدرش قران در همه جا ودردل همه مسلمانان جهان  گسترش یافته واین است ثمره خون دل پیامبر مهربانی .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۳ ، ۱۳:۵۴
نادر حقانی شمامی

 کاربرد نظامی قدرت نرم و تأثیرات رسانه و مخاطبان بر آن 2

مخاطبان و قدرت نرم

کارزارهای نظامی جاری هم در عراق و هم در افغانستان، همراه با تلاش های مستمر ایالات متحده و اروپا برای شکل دادن به برداشت های مردم در خاورمیانه عربی، نمونه های کوچک و بزرگ بسیاری در تأیید این قضیه به دست می دهد که کاربرد دقیق و به موقع «قدرت نرم» برای دستیابی به مجموعه ای از نتایج مطلوب، به ویژه در برابر «رویدادهای» غیرمترقبه دشوار است. وانگهی‌، ظاهراً ‌متقاعد ساختن مخاطبانی با پیشینه های فرهنگی بسیار متفاوت به اینکه نظرات شان را با هم در تأیید نتیجه مطلوب یک کارزار سازگار سازند دشواری خاص دارد.
در این چارچوب، بررسی کارزار جاری انگلستان در افغانستان (2008) با توجه به پیام های اولیه ای که در کارزار اطلاعات پایه ای مطرح شد که پیش از به میدان آمدن نیروهای انگلیسی در استان هلمند در جنوب افغانستان در سال 2005 به راه افتاده بود جالب توجه است. پیام های یاد شده از این قرار بود:
* این جریانی تحت رهبری خود افغان هاست.
* از زمان کنار زده شدن طالبان، زندگی در افغانستان بهتر شده است.
* آینده افغانستان بهتر از همه با پشتیبانی از حکومت افغانستان و همکاری با آن تأمین می شود.
* شرکت مستمر در فرایند مردم سالاری اهمیت حیاتی دارد.
* انگلستان و کل جامعه بین المللی تا مدت های دراز در برابر این منطقه متعهدند.
* تولید تریاک و افیون به نفع افغانستان نیست.
* توسعه اقتصادی در گرو صلح و ثبات است.
اکنون که سه سال از اعلام این پیام ها می گذرد به راحتی می توان این مضامین را به ریشخند گرفت، مضامینی که برای پشتیبانی از کارزار تحت رهبری انگلستان در جنوب افغانستان طراحی شده بودند که مشهور است جان رید وزیر دفاع وقت انگلستان به مجلس عوام آن کشور گفته بود «در بهترین حالت بدون شلیک حتی یک گلوله» سه سال طول خواهد کشید. نحوه بهره برداری از این مضامین کلی در یک کارزار اطلاعات پایه از مصاحبه ای پیداست که ادوارد استورتون مجری برنامه امروز شبکه چهار رادیوی بی بی سی با جان رید در جریان دیدارش از پایگاه هوایی قندهار کرد:

مجری: به لحاظ عملی این برای آنچه سربازان انگلیسی در هلمند انجام خواهند داد به چه معناست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۵:۱۱
نادر حقانی شمامی


http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif توضیح و تبیین آیات قرآن در کلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تنها منحصر در جلسات تفسیر ایشان نبوده است، بلکه دیدارهای گوناگون ایشان با اقشار مختلف مملو از توضیح و تبیین آیات قرآنی است. برخی از آیات در کلام ایشان تکرار بیشتری داشته است که در این یادداشت‌ها به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. آن‌چه در این یادداشت می‌خوانید قسمت دوم از معرفی و توضیح «پرکاربردترین آیات در کلام رهبر انقلاب» است.
 

در یادداشت قبلی خواندیم که آیه‌‌ی نصرت الهی بیشترین کاربرد را در کلام حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای داشته است. در این یادداشت به دومین آیه‌ی پرکاربرد در بیانات ایشان می‌پردازیم.

آیه‌ی «شجره طیبه» پس از آیه‌ی نصرت الهی بیشترین استفاده را در بیانات و پیام‌های منتشر شده از ایشان با ۴۴ بار، تکرار داشته است:

«أَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِی السَّماءِ» (آیه‌ی ۲۴ سوره‌ی ابراهیم)
آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه‌ی آن (در زمین) ثابت، و شاخه‌ی آن در آسمان است!؟
آیات ۱۹ تا ۲۴ سوره‌ی مبارکه‌ی ابراهیم
در این آیه‌ی مبارکه خداوند متعال «کلمه طیبه» را به درختی پاکیزه تشبیه کرده است که ریشه‌ی آن ثابت و شاخه‌های آن در آسمان است. «جاهایی که خدای متعال در قرآن مَثَل می‌زند - «ان اللَّه لایستحیی أن یضرب مثلاً ما بعوضة فما فوقها» - جای دقّت بیشتری است؛ چون در این گونه موارد، قرآن حقیقتِ بزرگ و پایداری را با تکیه بر یک مثال محسوس، برای ما بیان می‌کند. ما اگر عقل داریم، باید بفهمیم. یکی از آن موارد، همین جاست. شما یک درخت معمولی را نگاه کنید که آن را در خاکی حاصلخیز نشاندید و به آن رسیدید و آفت را از او دفع کردید و دیگر نگرانی‌ای ندارید، «تؤتی اکلها کل حین باذن ربها». به هنگام فصل میوه، سبد را برمی‌دارید و می‌روید تا میوه بچینید. این، یک مثل است. کلمه‌ی طیّبه مثل همین درخت است.»۱
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۵:۰۳
نادر حقانی شمامی

رهبرانقلاب:

دانشگاه باید در اختیار کسانی باشد که عاشق پیشرفت علمی هستند نه کسانی که پیشرفت را به هیچ می‌انگارند/ دورانی را گذراندیم که در خود وزارت علوم مانع‌تراشی می‌کردند؛ اینها نباید تکرار شود.


تحریم‌ها با پیشرفت علمی حتی در کوتاه مدت بی‌اثر می‌شود/ دشمن از تحریم‌ها برای تحقیر ملت و فشار روی مردم استفاده می‌کند/ پیوند علم، صنعت و کشاورزی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۵:۰۰
نادر حقانی شمامی

کاربرد نظامی قدرت نرم کارزارهای اطلاعات پایه دشواری کاربست، مخاطبان و تأثیرات آنها

مقدمه

طی دو دهه گذشته، کارزارهای نظامی هرچه بیشتر حول پیروز شدن در عرصه ای متمرکز شده اند که بسیاری آن را «عرصه بلند اطلاعات» (1) خوانده اند. با درگیرتر شدن بیش از پیش ایالات متحده و انگلستان در عملیات ضد شورشگری در افغانستان و عراق و در مبارزه با تروریست های اسلام گرا، حکومت آمریکا و انگلستان و به ویژه وزارتخانه های دفاع این دو کشور کوشیده اند به عنوان محور اصلی «رویکرد راهبردی» خود، کارزارهای اطلاعات پایه (2) را بسط دهند و به اجرا گذارند. این کارزارها هرچه بیشتر برای پرداختن به تمامی جنبه های آنچه درگیری «نرم» با یک حریف، دشمن یا جمعیت آماج مشخص خوانده شده است طراحی شده اند. وانگهی، آنها متوجه شده اند که برداشت های جمعیت آماج، تأثیر چشمگیری بر احتمال دستیابی به نتایج مطلوب دارد.
از دیرباز «برداشت مخاطب» (3) را از عوامل محوری روند برنامه ریزی راهبردی نظامی نشناخته اند، البته بجاست که بگوییم هر فرمانده نظامی موفقی همواره می دانسته است که نبرد به همان اندازه که فعالیتی فیزیکی است امری روان شناختی هم هست. اما به تازگی در رزمگاه هایی که هرچه بیشتر تحت سیطره کاربرد تند و سریع طیفی از ادوات الکترومغناطیسی است از این واقعیت تحت عنوان رویکردی معلول نگر (4) یاد شده است که بر تمرکز روی ذهن دشمن تأکید دارد. همان گونه که پروفسور ریچارد هلمز در جریان سخنرانی سال 1998 خود در مقرّ نیروی زمینی انگلستان گفته است «شکست در نبرد تا زمانی که طرف بازنده اعتقاد به شکست خود نیافته باشد محقق نشده است. این فرایندی نه فیزیکی بلکه ذهنی روانی است» (Seminar, Shariman's opening lecture 1998: 8). از این جهت،‌ شناخت محرک های اصلی تأثیرگذار بر اندیشه دشمن و سپس استفاده از ابزارهایی برای تأثیرگذاری بر این محرک ها اهمیت دارد. بر این اساس، رویکرد معلول نگر بر لزوم اعمال نفوذ بر دشمن به منظور واداشتن وی به پیروی از خط مشی های مطلوب فرمانده به جای خط مشی های انتخابی خودش تأکید دارد. در نتیجه این دگرگونی آموزه نظامی، بُعد اطلاعات در زمینه پشتیبانی از طرح های راهبردی و عملیاتی نمود هرچه بارزتری یافته است. با تمام این احوال می توان گفت که هنوز هم در اغلب موارد، تعیین بهترین شیوه مدیریت انتقال و معرفی خط مشی و واکنش به رویدادها در جریان وقوع آنها به عهده کارکنان بخش رسانه ها و امور عمومی گذاشته می شود. و گرچه در این روند تلاش شده است تا حدودی روی تأثیر «معلول های نرم (5)» تکیه شود هنوز هم به ندرت تغییر برداشت مخاطب را از جمله عوامل کلیدی تعیین کننده موفقیت راهبردی می شناسند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۴:۵۵
نادر حقانی شمامی

راهکارهایی برای مقابله با تهدید نرم



برای مقابله با تهدید نرم که دشمنان ما با استفاده از قدرت نرم، کشورهای اسلامی را هدف استحاله و سلطه فرهنگی قرار می دهند، چه باید بکنیم؟
کشورهایی که امروزه از قدرت نرم برخوردارند در جهت مقابله با کشورهای اسلامی به ویژه نظام مقدّس جمهوری اسلامی با تهدید نرم برخورد می کنند. در این راستا هدف آنها مجموعه اقداماتی است که باعث دگرگونی هویت فرهنگی و استحاله افکار و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی در حوزه های حکومت و سیاست، فرهنگ و اقتصاد و همه ی زمینه ها شده تا ارزش ها و آرمان ها و نمادهای نظام سلطه جایگزین آنها گردد. اینک به اهم راهکارهای مقابله با تهدید نرم می پردازیم:

1ــ باور به هجوم و تهدید نرم

شکی نیست که مقدمه و پیش نیاز مقابله با تهاجم و ناتوی فرهنگی دشمن و تهدید نرم، باور و اعتقاد به وجود این تهدید و ضرورت پیشگیری و مقابله با آن است. مقام معظم رهبری در تاریخ 70/9/20 در این زمینه می فرماید: «این مسأله تهاجم فرهنگی که بارها روی آن تاکید کرده ایم، واقعیت روشن است و با انکار آن ما نمی توانیم، اصل تهاجم را از بین ببریم.
تهاجم فرهنگی را نباید انکار کرد، وجود دارد... ما باید توجه داشته باشیم که انقلاب فرهنگی در تهدید است. کما اینکه اصل فرهنگ ملی و اسلامی در تهدید دشمنان است. ما نباید چیزی را که روشن و واضح است انکار کنیم. آری اینکه امروز روزنامه لندنی «تایمز» می نویسد: «اکثر مسلمانان اروپایی، علّت گرایش خود به دین اسلام را کامل بودن قوانین آن ذکر کرده اند «خود به خوبی از قدرت نرم افزاری جهان اسلام و انقلاب اسلامی حکایت می کند. پس در مرحله اول ضروری است باور و اعتقاد و اشتراک نظر در سطوح نخبگان و مدیران فرهنگ درعرصه مقابله با این تهاجم خاموش ولی خطرناک ایجاد گردد، و مقوله ناتوی فرهنگی را به عنوان یک توطئه شوم در حوزه ای گسترده تر از کشور اسلامی ایران، بلکه جهان اسلام بدانند. و از طرفی با شناخت ارزش های مشترک، در دو حوزه ملی و اسلامی، و بکارگیری ظرفیتها و قابلیتها بالقوه و بالفعل، گام های اساسی را در ایجاد خودباوری و مبارزه فراگیر در جهت کاهش و خنثی نمودن تهدیدهای فرهنگی برداریم. و از این طریق روحیه عزت نفس را در بین مسئولین و اقشار مختلف جامعه احیاء و تقویت و احساس خود کم بینی و تقلید کورکورانه از برنامه های بیگانگان را از بین ببریم. البتّه باید مراقب باشیم که گرفتار عُجب هم نشویم.

2ــ مهندسی فرهنگی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۴:۵۱
نادر حقانی شمامی

شما جوانانی که گفتیم افسران جوان مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی با جنگ نرم هستید، از من نپرسید که نقش ما دانشجویان در تخریب مسجد ضرار کنونی چیست؛ خوب، خودتان بگردید نقش را پیدا کنید. یا مقابله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی با نفاق جدید، یا تعریف عدالت. من اینجا بیایم بنشینم یک بحث فلسفی بکنم، عدالت چند شعبه دارد، چه جوری است. حالا بامزه این است که ایشان میگویند توی یک جمله بیان کنید. معروف است یک نفری زمان شیخ انصاری پسرش را آورده بود نجف. دید طلبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درس میخوانند و ملا میشوند و شیخ انصاری هم خوب، شخص بزرگی بود؛ هوس کرد پسرش را طلبه کند. آمد به پیش شیخ انصاری، گفت شیخنا! این نوجوان را من آورده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام و خواهش میکنم تا فردا که میخواهیم راه بیفتیم برویم، شما او را فقیه کنید!

عزیزان من! شرط اصلی فعالیت درست شما در این جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جنگ نرم، یکی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش نگاه خوشبینانه و امیدوارانه است. نگاهتان خوشبینانه باشد. ببینید، من در مورد بعضی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تان به جای پدربزرگ شما هستم. من نگاهم به آینده، خوشبینانه است؛ نه از روی توهم، بلکه از روی بصیرت. شما جوانید - مرکز خوشبینی - مواظب باشید نگاهتان به آینده، نگاه بدبینانه نباشد؛ نگاه امیدوارانه باشد، نه نگاه نومیدانه. اگر نگاه نومیدانه شد، نگاه بدبینانه شد، نگاه «چه فایده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارد» شد، به دنبالش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عملی، به دنبالش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تحرکی، به دنبالش انزواء است؛ مطلقاً دیگر حرکتی وجود نخواهد داشت؛ همانی است که دشمن میخواهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۴:۴۵
نادر حقانی شمامی